Anti-stress thee

zondag, mei 07, 2017


Ik ben wat je noemt een èchte stresskip. Doordat ik vrij gevoelig ben ervaar ik al gauw een hoop stress en helaas: ik ben niet erg goed in het managen ervan. Ik kamp al enige tijd met chronische stress en paniekaanvallen - en wat kan stress veel met je lijf doen, zeg! 

Een beetje stress kan geen kwaad, maar wanneer de stress niet vermindert en je lichaam aldoor in de 'fight or flight modus' zit wordt het gevaarlijk. Chronische stress sabelt je immuunsysteem neer waardoor je sneller vatbaar bent voor infecties en virussen, zorgt voor een te hoge bloeddruk, overgewicht, pijnklachten, slaapproblemen, slechte concentratie, en ga zo maar even door. 

Al geruime tijd ben ik hard aan de slag om de stress in mijn leven op alle fronten flink te verminderen. Soms om moedeloos van te worden, want in de wereld waar we nu in leven is stress prominent aanwezig en is het lastig als je niet weer waar je moet beginnen. 

Stoppen met koffie is één van de (grootste) stappen die ik heb gezet om stress in mijn leven te verminderen. Cafeïne breekt namelijk B-vitamines af wat weer leidt tot een toename van cortisol (het stresshormoon). Een teveel aan cortisol brengt een hele hoop narigheid met zich mee. Als je last hebt van chronische stress is het zeer de moeite waard je hier eens over in te lezen. 


Een andere stap die ik zette om stress te verminderen zijn kruiden. Als herbalist ben ik veel met kruiden bezig; een voor mij op zich al ontspannende bezigheid. Maar dat niet alleen: kruiden kunnen ook therapeutisch ingezet worden. Kruidengeneeskunde (niet te verwarren met homeopathie) wordt al duizenden jaren effectief ingezet om ons leven meer kwaliteit en balans te geven. 

Helaas raakte de kruidengeneeskunde in de vergetelheid met de komst van allopathie. Een nadeel van allopathie is echter dat, hoewel het snel werkt (denk aan pijnstillers), het vaak de ziekteverschijnselen onderdrukt, het onderliggende probleem dan ook niet aangepakt wordt en het nare, soms ernstige, bijwerkingen kan opleveren. 

Kruiden daarentegen dragen op een zachte manier preventief bij aan balans, gezondheid en vitaliteit, mits je ze op langere termijn gebruikt. 

Om mijn stress te verminderen ben ik mij gaan inlezen in welke kruiden effectief zijn om stress tegen te gaan, en aan de hand van deze kruiden heb ik deze thee blend ontwikkelt. Deze thee blend is zacht van smaak en ruikt heerlijk door de rozen en lavendel; de geur alleen al zorgt ervoor dat de stress van je afglijdt.


Wat zit er allemaal in de thee blend?
  • Heilige Basilicum, ook wel Tulsi genaamd. Heilige Basilicum is een van de heiligste planten van India. Zijn naam dankt hij aan de Hindoeïstische monniken. Heilige Basilicum is een adaptogeen kruid en verlaagd daarmee de cortisol en vermindert dus ook stress.
  • Passiebloem, kalmeert en vermindert angst en paniekgevoelens. Wordt ook vaak ingezet als slaapmiddel. Studies tonen zelfs aan dat passiebloem net zo goed werkt als voorgeschreven medicijnen. Gebruik passiebloem echter niet langer dan een maand achter elkaar.
  • Apothekersroos. De geur van rozen verlaagt de bloeddruk en zorgt voor kalmte ten tijden van chronische stress.
  • Lavendel vermindert een nerveus gevoel en agitatie.
Let op: gebruik Heilige basilicum niet tijdens de zwangerschap of tijdens het geven borstvoeding.

Anti-stress thee recept

Ingrediënten.
(verdubbel de ingrediënten wanneer je een grotere hoeveelheid wilt maken)
Meng de kruiden in een theebus of weckpot.

Doe een eetlepel van de anti-stress thee blend in een thee ei of theezakje en laat 5 minuutjes trekken in kokend water.

Drink in acute gevallen van stress 1 à 2 koppen per dag.





You Might Also Like

0 reacties

Populaire posts

BlogSociety