Zomerse thee blend met rozenknopjes, jasmijn en kukicha

maandag, mei 29, 2017


Ik ben een mens dat opleeft bij mooie smaken en geuren en ik doe er dan ook alles aan om mij te omringen daarmee. Zo staan er bij ons bijvoorbeeld overal waar je kijkt potten in huis met kruiden zoals tijm, rozemarijn, basilicum en munt die niet alleen het interieur doen opleven met hun rustgevende groene kleur, maar ook met hun aroma dat ons huis vult. Heerlijk - en natuurlijk handig voor wanneer je deze kruiden nodig hebt in de keuken.

Ook qua thee houd ik van mooie aroma's. Ik hou ervan om thee blends te ontwikkelen die goed op elkaar zijn afgestemd qua smaak en geur (ik zou het bijna een ambacht willen noemen). Als ze dan ook geneeskrachtige eigenschappen bezitten is het natuurlijk helemaal mooi meegenomen, De thee in deze blog post is precies dat, èn meer: de blend ziet er ook zó mooi uit.

Deze thee drink ik graag in de lente en zomer door zijn zachte en lichte smaak. De geur van jasmijn (een van mijn lievelingsgeuren) en rozen passen perfect bij deze seizoenen en zijn verfrissend en verkwikkend.

Kukicha is een ander ingrediënt in deze thee blend, en eentje die helaas niet veel mensen kennen. Jammer, want Kukicha bezit een hoop gezonde eigenschappen, èn een bijzondere smaak.

Kukicha is een Japanse thee dat gemaakt wordt van de takjes van dezelfde plant als waar zwarte en groene thee vandaan komt (de Camellia Sinensis). Na het oogsten van Kukicha, wordt het vervolgens geroosterd; de smaak is notig, aards, en toch ook zoetig.

De geneeskrachtige eigenschappen van de Kukicha twijgjes zijn interessant: het zit vol vitaminen en mineralen, heeft macrobiotische eigenschappen, èn een positieve invloed op de bloeddruk en vermoeidheid.

Ook interessant om te weten: één kop Kukicha thee bevat 13x zoveel calcium als koemelk! Er is dus ècht geen reden meer om een glas melk te drinken!


Deze thee is heel goed zowel warm als koud te drinken.

In de zomer drink ik mijn thee het liefst koud, en dat kan via twee opties: via traditionele ijsthee -welke een hete thee is dat vervolgens wordt afgekoeld in de koelkast-, of via cold infusions, welke mijn meest geprefereerde keus is.

Cold infusions maak je door de thee/kruiden te combineren met koud water en het vervolgens in de koelkast verder te laten afkoelen zodat het ook echt lekker koud is. Cold infusions zijn een goede manier om alles uit de voedzame kruiden te halen dat er in zit, koud water haalt overigens ook nèt weer andere fytochemicaliën uit de kruiden dan dat heet water dat doet.

Ik krijg vaak de vraag waar ik mijn kruiden en specerijen vandaan haal, dus ik besloot ze hieronder voor je op een rijtje te zetten.

Als ik kruiden niet zelf pluk in het wild, haal ik mijn kruiden altijd graag bij Annie's Heilzame Kruiden. Zij hebben een groot assortiment met kwalitatief goede, farmaceutische kruiden die voldoen aan alle Europese normen. Ook maken zij producten met vers verwerkte kruiden uit eigen kruidentuin.

Een andere fijne bron voor mijn kruiden is Pit en Pit. Groot assortiment met kruiden zonder enige toevoegingen. Ook hun aanbod van keukenkruiden en specerijen is groot en van goede kwaliteit.

In de ingrediëntenlijst hieronder heb ik de links naar het desbetreffende product bijgevoegd.

Ingrediënten
Meng in een grote kom de kukicha, rozenknopjes en jasmijnbloemen.

Doe het vervolgens in een weckpot.

Gebruik 1 eetlepel van de thee blend en giet er kokend water overheen. Laat het 10 minuutjes trekken.

Optioneel: voeg voor een extra fris en zomers tintje een takje munt toe aan je kop thee. Ik vind dit vooral lekker bij een cold infusion.


You Might Also Like

0 reacties

Populaire posts

BlogSociety