Rozenbottel-bloemkool soep met gerookte tofu

zaterdag, juni 17, 2017


Zo grappig: ik droomde onlangs over rozenbottelsoep, die toch wel zo ongelofelijk lèkker was dat ik het echt jammer vond dat ik wakker werd... ik had namelijk de soep nog niet op! Het was half 3 's nachts, maar ik pakte direct mijn notitieboekje dat ik altijd op mijn nachtkastje heb liggen, want geloof het of niet: mijn beste ideeën komen altijd 's nachts. Ik heb regelmatig dat ik een goed idee heb en vastbesloten ben het te onthouden voor de volgende ochtend, maar, je raadt het al, het natuurlijk gewoon vergeet, en vervolgens de hele dag enigszins gefrustreerd nadenk over wat dat 'fantastische' idee nou toch ook alweer was. Vandaar dus het notitieboekje dat standaard altijd op mijn nachtkastje ligt.

Toen ik die ochtend wakker werd en keek wat ik ook alweer in mijn notitieboekje had opgeschreven, herinnerde ik mij de smaak van de overheerlijke rozenbottelsoep van mijn droom, en besloot dat ik er toch echt wat mee moest gaan doen. Ik ben die dag direct aan de slag gegaan met het ontwikkelen van een recept voor een lekkere rozenbottelsoep.

Rozenbottelsoep is niet echt alledaags, en ik geloof dat niet veel mensen nu direct staan te springen bij het horen van het woord rozenbottelsoep. In Scandinavië is dat echter anders: zij eten al talloze eeuwen rozenbottelsoep -die zij Nyponsoppa noemen- en eten dit met name tijdens hele strenge winters. Niet zo gek, want rozenbottels zitten bomvol vitamine C; zelfs 10x zoveel als een sinaasappel.

Bewijs is er dat de rozenbottel al minstens 2000 jaar gegeten wordt, maar het was pas vlak voor het uitbreken van de tweede wereldoorlog dat wetenschappers ontdekte dat de rozenbottel veel vitamine C bevatte. Ook bevat de rozenbottel vitamine A, B, en kalium.

De rozenbottel werd dus algauw ingezet voor klachten omwille van zijn geneeskracht; denk hierbij aan verkoudheid, luchtwegaandoeningen, indigestie, maagkrampen, menstruatieklachten, en nierproblemen. Ook wordt rozenbottel in de fytotherapie ingezet bij aandoeningen als artrose en artritis. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het eten van rozenbottels, gedurende 3 weken, de kans op pijn met 82% verminderd.

Maar terug naar de soep: geluk wilde dat ik al een weckpot met gedroogde rozenbottels in huis had, daar ze het ook fantastisch doen in de thee. Ik besloot te kijken naar wat ik nog meer in huis had dat mijn rozenbottelsoep zou kunnen doen slagen, en daar is deze onderstaande, geheel plantaardige, soep uit voort gekomen! En wat was hij lekker!

Je kunt de soep koud of warm eten, maar let wel: rozenbottels verliezen hun vitamine C als ze gekookt zijn. Ik at deze soep dus lauw-warm, en gelukkig leent deze soep zich daar prima voor.


Ingrediënten 
2 personen
  • 1 bloemkool
  • 1 theelepel ras el hanout
  • 1 cup gedroogde rozenbottels (week ze eerst een paar uur in water)
  • 2 eetlepels gerookte olijfolie
  • 1 theelepel knoflookpoeder
  • 1 theelepel grof Keltisch zeezout
  • versgemalen zwarte peper, naar smaak
  • snufje cayenne, of naar smaak
  • 250 ml kokosmelk, of andere plantaardige melk
  • gerookte tofu 
Verwarm de oven voor op 200C.
Breek de bloemkool in kleine roosjes en besprenkel met de olijfolie en de ras el hanout. Meng het. Rooster de bloemkool gedurende 25 á 30 minuten.

Verwarm de rozenbottels in hun weekwater, maar laat ze niet koken. Laat ze uitlekken in een vergiet.

Giet de kokosmelk, of andere plantaardige melk, in de blender, doe er de knoflookpoeder, cayenne, peper en zout bij, en vervolgens de bloemkool (houdt wat kleine roosjes over voor de garnering) en de rozenbottels. Meng het tot een gladde substantie. Heb je de soep graag wat dunner, doe er dan naar smaak nog wat plantaardige melk bij.

Verhit een koekenpan en bak de gerookte tofu.

Giet de soep in kommetjes, doe er wat bloemkoolroosjes overheen en vervolgens de gerookte tofu.

You Might Also Like

0 reacties

Populaire posts

BlogSociety